Isnin, 15 Jun 2009

Stress Dan Hubungan Intim

Stres psikologi halang hubungan intim

SOALAN
SAYA berusia 25 tahun dan berkahwin hampir dua tahun. Saya dan suami tidak sabar untuk menimang cahaya mata.
Tetapi saya mempunyai masalah mengadakan hubungan seks iaitu kesukaran untuk memasukkan zakar ke dalam faraj dan saya berasa teramat sakit dan gagal melakukan sepenuhnya, ia biasanya terhenti separuh jalan saja.
Masalah ini makin berlarutan apabila suami dipindahkan untuk bekerja di luar kawasan dan agak menyukarkan kami untuk selalu mencuba melakukan hubungan intim. Saya dan suami pernah bertemu doktor untuk bertanyakan nasihat.
Masalah yang saya alami kemungkinan disebabkan stres atau terlalu takut (dari segi psikologi), kulit sensitif atau kurang cairan untuk melembapkan faraj.
Doktor menyarankan meluangkan masa untuk bercuti dan tumpukan sepenuhnya untuk melakukan hubungan intim.Tetapi hampir dua tahun, saya tetap menghadapi masalah sama.
Saya tidak mempunyai masalah kekeringan faraj (selain keluar secara semula jadi, saya juga menggunakan pelincir), tetapi terlalu susah untuk melalui selaput dara dan selama ini terlalu sukar untuk memecahkan dara.
Adakah ia disebabkan saya mempunyai selaput dara terlalu tebal? Bolehkah saya menjalani prosedur yang membantu saya memecahkan selaput dara atau memudahkan zakar melalui selaput dara? Jika ada, berapakah anggaran kosnya?
Harap doktor dapat memberi pandangan.
LIANA,Puchong, Selangor

JAWAPAN
MASALAH kegagalan melakukan hubungan seks penetratif ada berlaku di kalangan kita, malah ada yang menjangkau sehingga 10 tahun.
Berjumpalah pakar sakit puan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
Penerangan secara visual sama ada menggunakan gambar atau sewaktu pemeriksaan fizikal ke atas anda sendiri dapat membantu pasangan untuk lebih memahami anatomi dan menghilangkan kebimbangan atau ketakutan isteri melakukan hubungan seks kali pertama.
Pemeriksaan ke atas selaput dara juga boleh dilakukan.
Prosedur memecahkan selaput dara boleh dilakukan, namun pasangan mesti memahami bahawa ada juga kemungkinan masalah hubungan seks ini masih gagal selepas pembedahan memandangkan dalam kebanyakan kes, ia hanya membabitkan kebimbangan atau stres psikologi saja dan bukan disebabkan selaput dara yang tebal atau bukaan terlalu kecil.
Kosnya juga boleh mencecah sekitar RM2,000, ia dilakukan menggunakan pembiusan dan di dalam bilik bedah.